Het Chinese Great Wall Motors gaat een nieuw automerk aan haar portfolio toevoegen. Onder die vlag worden straks een serie FCEV-voertuigen op de markt gebracht. GWM zet in op voertuigen aan de bovenkant van de markt.
De introductie zou in het tweede kwartaal van dit jaar al hebben plaats gevonden. Als gevolg van de coronarestricties is dat vertraagd. De onthulling is nu gepland voor eind 2022.
Daarmee ontstaat een flinke waaier aan automerken. GWM biedt nu de Ute en Haval aan (main stream SUV's), Ora (batterij elektrisch), Tank (stevige 4x4's) en het luxemerk Wey. Ook is een nieuw batterij elektrisch merk aangekondigd: de Saloon
Ontwikkelplan 2035
Als onderdeel van het ontwikkelingsplan 2035 wil de Chinese overheid in 2025 50.000 FCEV's op de Chinese wegen hebben rondrijden. Daarvoor biedt het fabrikanten financiële ondersteuning bij het ontwikkelen van FCEV technologie.
Volgens de Chinese vereniging van autofabrikanten zijn er in 2021 bijna 1.600 FCEV's verkocht tegenover 17.000 FCEV's wereldwijd. In 2020 telde China 8.000 FCEV's. In het huidige tempo zouden ze op 77.9000 uitkomen in 2025.
Great Wall Motors kondigde in 2021 aan dat het 3 Miljard Yuan (€ 420 miljoen) investeert in de komende drie jaar voor het ontwikkelen van waterstof voertuigen. Het doel is om in 2025 tot de drie best verkopende FCEV-aantallen wereldwijd te behoren.
Volledig groen in 2035
Volgens de South China Morning Post is China de grootste waterstof producent ter wereld. Jaarlijks wordt er 33 miljoen ton geproduceerd. Daarvan is 80% gemaakt met kolen en aardgas. In 2025 wil de overheid een productie van 100 tot 200.000 ton groene waterstof per jaar hebben bereikt. In 2035 moet alle geproduceerde waterstof groen zijn.
NB de afbeelding bij deze auto toont de TANK 500 van GWM. Dit model heeft echter nog een conventionele verbrandingsmotor.